Kad nestane granica između pi-ara i novinarskog teksta

POLITIKA – rubrika DRUŠTVO | 16. 04. 2015. | str.7

U ponedeljak pre podne portal dnevnog lista „Alo“ preneo je tekst sa sajta „Telegraf“ o saobraćajnoj nezgodi u Takovskoj ulici u Beogradu, pod naslovom „Vozač preživeo iako mu je automobil smrskan!“.
Iako je i laiku jasno da je reč o pi-ar tekstu, što je i navedeno na sajtu „Telegrafa“, urednici portala „Alo“ plasirali su ovaj izveštaj uz oznaku „poslednja vest“. Tekst je napisan kao ispovest vozača koji je nekim čudom ostao nepovređen, ali mu je zato automobil u potpunosti uništen. Budući da vest nije označena kao oglas, čak su se i čitaoci u komentarima zapitali koja je svrha njenog objavljivanja. Bilo im je jasno da je reč o promociji AMS Osiguranja.
Citat neimenovanog vozača koji na kraju teksta konstatuje, očajan, da bi mu bilo mnogo lakše da ima „kasko“ osiguranje, zahvaljujući kojem bi mu pomenuta osiguravajuća kuća pokrila troškove nezgode i da će sigurno otići na navedenu adresu da uplati osiguranje, nedvosmisleno potvrđuje ovu tezu.
Duško Vukajlović, glavni i odgovorni urednik lista „Alo“, nije želeo da daje izjave za naš list niti da objasni da li se slučajno potkrala greška, pa je „Alo“ preneo vest „Telegrafa“, ne primećujući da je reč o reklamnom materijalu. Zanimljivo je da je nakon jučerašnjeg razgovora sa Vukajlovićem ovaj tekst povučen sa sajta dnevnog lista „Alo“, a u štampanom izdanju se nije ni pojavio.


Kad nestane granica između pi-ara i novinarskog teksta

“Kad nestane granica između pi-ara i novinarskog teksta” …

Kako je tabloid „Alo“ preneo tekst sa portala „Telegrafa“,
a da nije naznačio da je reč o udžbeničkom primeru pi-ara


Ovo nije prvi put da Auto-moto savez Srbije (AMSS) plasira reklame u tabloidima, koje su objavljene u formi novinarskog izveštaja bez vidljive oznake da je reč o plaćenom oglasu.
U decembru prošle godine, tokom kampanje „Veži pojas“, pet tabloida je bilo „opasano“ reklamnim trakama, a unutar njih su objavljeni promotivni tekstovi uz sliku Zorane Mihajlović, ministarke saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture. Tri ozbiljna nacionalna lista, „Politika“, „Večernje novosti“ i „Danas“, tada nisu dobila priliku da učestvuju u promociji bezbedne vožnje.
Kampanju je finansirao AMSS, a Ministarstvo saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture i Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) pružili su podršku. Predstavnici ministarstva i ABS-a tada su istakli da je AMSS birao medije u kojima će pokrenuti reklamnu kampanju o značaju vezivanja pojasa tokom vožnje. Oni su takođe tada tvrdili da nisu imali uticaj na izbor medija, učesnika u ovoj kampanji, za koju je izdvojeno 4,5 miliona dinara. Tom prilikom predstavnici AMSS-a nisu nam objasnili koji su kriterijumi vladali prilikom odabira listova koji će promovisati što bezbedniju vožnju.
Ni predstavnici agencije „Princip advertajzing“, koju je AMSS angažovao tokom kampanje, nisu imali odgovor na pitanje koji su kriterijumi prevladali prilikom izbora medijskih partnera: da li je to uticaj na javno mnjenje, čitanost ili, možda, nešto treće.
J.P.

IZVOR: POLITIKA – rubrika DRUŠTVO | 16. 04. 2015. | str.7